Selecteer een pagina
Yogas cita vrtti nirodhah – Yoga is het stilleggen van het wervelen van de geest

Zo beschrijft Patanjali het in de Yogasutra, een klassiek werk over yoga van ongeveer 200 jaar voor onze jaartelling. Tegenwoordig wordt vaak als eerste gedacht aan ingewikkelde lichaamshoudingen, of lekker ontspannen. En dan zijn er ook nog eens al die verschillende soorten yoga, en nog meer verschillende docenten. En dat kan best verwarrend zijn, vooral als je op zoek bent naar een fijne plek om yoga te beoefenen of om het een keer uit te proberen.

Bijna alle yoga die hier in het Westen wordt aangeboden komt voort uit hatha yoga. Dit is één van de vormen van yoga die, zoals Patanjali het beschreef, het wervelen van de geest stil kan leggen. Hatha yoga is de meest fysieke vorm van yoga, en deze fysieke vorm is bij ons heel populair geworden. Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat door het doen van fysieke houdingen en ademoefeningen het geratel in je hoofd kalmeert, en dat alleen al is heel ontspannend.

Uit hatha yoga zijn allerlei stromingen en scholen voortgekomen. De een wat meer gericht op fysieke inspanning, de ander meer op mediatie. De een meer gericht op perfecte uitlijning in de houding, de ander meer op de ervaring en beleving van de houding. Nog steeds komen er nieuwe vormen bij. Maar allemaal uit dezelfde bron. Toen ik begon met yoga had ik het verlangen om zo dicht mogelijk bij die bron te blijven, en dit bevalt mij nog steeds : ) Adem, beweging, bewustzijn, daar gaat het om. Old school hatha yoga als we er toch een naam op plakken.

In de praktijk betekent dit een geheel van houdingen en ademoefeningen die het lichaam soepel en sterk maken en houden. Door met volle aandacht te oefenen en de adem in het oefenen te betrekken brengt dit evenwicht; in spanning en ontspanning, in lichaam en geest. En evenwicht geeft rust.

Naar de effecten van yoga en meditatie is al veel onderzoek gedaan. Dat meditatie werkt, bijvoorbeeld in de vorm van mindfulness, daar is men het wel over eens. De manier waarop ik yoga met jullie beoefen kan je zien als een manier meditatie, meditatie in de beweging en in de houding. Daarnaast hebben de bewegingen en houdingen hun eigen kwaliteit. Als je een tijdje in elkaar gezakt gaat zitten dan geeft dat een ander gevoel dan wanneer je armen wijd opent en omhoog kijkt. Zo werken yogahoudingen ook. Ieder beweging en houding geeft een eigen, unieke ervaring. En omdat je ze met volle aandacht beoefent ontdek je steeds meer over jezelf. Bijvoorbeeld dat je in het dagelijks leven veel voorovergebogen zit en wat dat met je doet, dat je onderrug stijf is of dat je niet voluit ademt en wat dat voor jou betekent. Door yoga te blijven doen kan je hier verandering in brengen.

Ik geef les in niet al te grote groepen, gemiddeld 10 cursisten. Goede matten en dekens, en enkele bolsters zijn in de zaal aanwezig. Om met volle aandacht te kunnen oefenen gebruik ik geen muziek en doe ik vrijwel de hele les mee zodat de les kan geven vanuit wat op dat moment ervaren wordt. Meestal is de les aan het begin wat actiever. We sluiten altijd af met een eindontspanning, doorgaans liggend op de rug. Alle richtingen waarin de wervelkolom kan bewegen komen in de les aan de orde. Ademoefeningen en meditatieve aandacht zijn in de les geïntegreerd, en vormen zo met de houdingen een geheel.

Aangesloten bij

  

Bekijk hoe wij omgaan met persoonsgegevens in onze Privacyverklaring.